سعید سمیعی saaid.samiei


سعید سمیعی saaid.samiei
وبلاگی شامل : مقالات مهندسی عمران - ادبیات - جغرافیا- مسائل تاریخی و اجتماعی
شركت ارس پولاد ، افتخار صنعت قالب لغزنده ايران

 شركت ارس پولاد ، افتخار صنعت قالب لغزنده ايران

 

چندي پيش مقاله اي داشتم تحت عنوان « انواع قالب هاي لغزنده » كه در آن علاوه بر توضيح انواع قالب لغزنده از شركتي بنام ارس پولاد ، بخاطر توليد جكهاي هيدروليكي فك شانه اي كه در واقع مي توان از آنها بعنوان قلب سيستم قالب لغزان نام برد ، مراتب تقدير خودم را اعلام داشته بودم . لذا چنانچه خوانندگان با توجه به عنوان موضوع و عدم علاقه مندي به آن ؛ آنرا مطالعه نكرده اند ، آن قسمت از موضوع فوق الذكر را تحت عنوان شركت ارس پولاد ، افتخار صنعت قالب لغزنده ايران ، دوباره ذكر مي كنم . شايد با اين عنوان براي خوانندگاني كه در نوشته قبلي اينجانب ، بعلت عدم علاقه مندي به موضوع ؛ آنرا مطالعه نكرده اند ، با توجه به عنوان اين مقاله ، تصميم به خواندن آن كنند و به درد يا دردهايي كه بعلت احترام بيش از حد به كارشناسان خارجي و تحقير كارشناسان داخلي مي شود ، توجه كنند و اگر در مقامهايي هستند كه تصميم گيري هايي را در اينگونه موارد ؛ دارا مي باشند ، درست تصميم گيري كنند . شايان ذكر است اينجانب هيچگونه ارتباط مستقيم با شركت ارس پولاد ندارم كه بخواهم با نوشتن اين مقاله ، موقعيتي را براي خودم رقم بزنم . مقاله اي كه ذيلاً به استحضار مي رسانم را به كارشناسان دانا و اوانا و با شعور و عاشق استقلال ميهن عزيزمان ايران ، تقديم مي كنم .

توليد جكهاي هيدروليكي فك شانه اي كه در واقع مي توان از آنها بعنوان قلب سيستم قالب لغزان نام برد ،  در جهان منحصر به تعداد محدودي شركتهاي اروپايي ، آمريكايي و آسياي شرقي است .

 اما شركتي بنام شركت « ارس پولاد » ، تنها و اولين سازنده جكهاي هيدروليكي لغزنده با فك شانه اي در ايران و خاورميانه است كه با كارهايي كه تاكنون در اين رابطه در مورد پروژه هاي ملي انجام داده اند ، افتخارات بزرگي را در صنعت ساختمان ايران بوجود آورده اند و اينجانب بنوبه خود بعنوان عضوي كوچك از مهندسان ساختمان ايران ، بهترين و صميمانه ترين درودهايم را براي همت والا و دانش فني متخصصين اين شركت ، روانه مي سازم . درود بر تمام افنحار آفرينان اين سرزمين كه نشان مي دهند ؛ ايراني مي داند و مي تواند ، هرچقدر هم سعي شود كه به وي اطلاعات داده نشود .

علي ايحال ، ورود تكنولوژي و ساخت اين محصول (جكهاي هيدروليكي لغزنده با فك شانه اي ) در داخل كشور با قيمت بسيار كمتر نسبت به مشابه توليد شده كشورهاي ديگر ، باعث تحول عظيمي در روش ساخت سيلوها ، برجهاي خنك كننده نيروگاهها ، هسته بتني ساختمانهاي مرتفع و ديگر پروژه هاي مرتبط شده است .

اين موضوع را از اين جهت بيان نمودم كه شخصاً شاهد اين بي شرافتيهاي متخصصين بيگانه بوده ام . در شركتي بعنوان مدير يك پروژه صنعتي خاص ، انجام وظيفه مي نمودم و در اين پروژه نياز به كفشورهاي بزرگ استيلي بود كه بعلت منظورهاي خاص ، مي بايست تمهيدات خاصي در آنها صورت مي گرفت . هرچه در داخل گشتيم ، چنين كفشورهايي و يا به اصطلاح اين بيگانگان GULLY  پيدا نشد . بدين منظور از مشاورين اجنبي كه در فروش ماشين آلات و نصب آنها مي بايست همكاري مي فرمودند ، كمك خواستيم . اين متخصص كه در واقع پيشوند دكتر را هم در ابتداي نام خود به يدك مي كشيد ، از دانشگاه وان اشتيفان مونيخ به استمداد ما آمد . تكه برش داده شده اي از اين به اصطلاح گولي را در ساكي گذاشتند و با خود آوردند و اعلام نمودند كه گولي بايد اينگونه باشد و قيمتي هم كه براي هريك از آنها اعلام نمودند به پول ما چيزي حدود يك ميليون تومان بود . تمام قد و قواره اين به اصطلاح گولي شايد به اندازه يك پيت 15 ليتري بود كه از جنس استيل بايد ساخته مي شد و تمهيدات خاصي هم براي همان منظورهاي خاص بايد در آن صورت مي گرفت . پس از مذاكرات فراوان وقتي متوجه شدند كه براي ما خريد اين كالاي بسيار ساده به اين قيمت گزاف ، هيچگونه توجيه منطقي ندارد ، همان تكه برش داده شده گولي را درون همان ساك خودشان قراردادند و با خود بردند . بهرحال اين گولي را به قيمتي حدود يك دهم قيمت اعلام شده اين اجانب ساختيم ، ولي توجه بفرمائيد به اين موضوع كه چقدر ما را خوار و زبون و ناتوان مي دانند و چقدر از انتقال تكنولوژيهاي نوررسشان حراست مي كنند كه يك كشور جهان سومي حتي نتواند يك كف شور بسازد ! واي بر ما كه چقدر تحقيرمان مي كنند و محقرمان مي دانند .

يا در مثال اتفاق افتاده ديگر ؛ در يك پروژه كه باز اينجانب سمتي داشتم ، يك مشاور هلندي ( با نام يك شركت مشاور جلو آمد ولي من تا پايان داستان يك شخص حقيقي را بيشتر نديدم .اينجانب نام مارمولك را براي اين شخص انتخاب كرده ام ، چون هم حركاتش و هم قيافه اش و هم عملكردش شباهت زيادي به اين حيوان داشت ) نيز آمد كه ما را در ساخت يك پروژه اي كه در ايران براي اولين بار ساخته مي شد ، راهنمايي و ارشاد كند ، سي هزار يورو بعنوان پيش پرداخت گرفت و چند تا عكس و نقشه PDF  از پروژه اي مشابه به ما داد و رفت و بعد از مدتي مطالبه بقيه حق مشاوره خود را نمود ولي يك نفر دست اين بابا را خواند و از پرداخت مابقي به اصطلاح قرارداد كلاه برداريش جلوگيري كرد ! و افسوس كه مشاور داخلي مان هم يا واقعاً نفهميد كه اين مارمولك چه مي خواهد بكند و يا اينكه به مصداق ضرب المثل معروف شاه بخشيده ، حالا چرا شاه قلي نبخشد و خودش را خراب كند ، زير سبيلي و بسادگي از كنكاش و باز كردن موضوع گذشت . ولي ديگر همان مارمولك سي هزار يورو را ربوده بود. واقعاً واي بر ملتي كه هم قهرمان ندارد و هم نياز به قهرمان دارد ( نقل از نمايشنامه گاليله اثر برتوليت برشت ) .

بنابراين درود به تمام متخصصين ايراني كه اجانب را مايوس مي كنند . درود بشرف متخصصين شركت ارس پولاد .


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نویسنده: سعید سمیعی ׀ تاریخ: جمعه 15 فروردين 1390برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

درباره وبلاگ

بسم الله الرحمن الرحیم رَبِّ اشْرَحْ لِی صَدْرِی ، وَیَسِّرْ لِی أَمْرِی ، وَاحْلُلْ عُقْدَةً مِّن لِّسَانِی، یَفْقَهُوا قَوْلِی. خدایا با نام و یاد تو و برای رضای تو ، در این وبلاگ سعی خواهم كرد تا در حد توانم از آنچه در قالب فكر و اندیشه و دانش فنی و .... به من عطا فرموده ای ، به دیگران انتقال دهم . بدون شك ادامه این راه جز با یاری تو میسر نخواهد بود


صفحات مخصوص

وبلاگ های دیگر

<-BlogCustomBlock>

طراح قالب : گروه کامپیوتر